Ósma klasa i co dalej ?
Dolnośląska Izba Rzemieślnicza we Wrocławiu wraz z Cechami rzemiosł różnych tworzy prężnie działające organizacje, których nadrzędnym celem statutowym jest kształcenie zawodowe w rzemiośle zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem na rynku pracy i trendami w gospodarce.
Rzemiosło dysponuje szeroką ofertą szkoleniową – kształcimy w ponad 100 zawodach – począwszy od zawodów najnowocześniejszych i najpopularniejszych do tych tradycyjnych i niszowych, również o charakterze artystycznym.
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE ZAWODY:
fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, kucharz, ślusarz, cukiernik, piekarz, stolarz, tapicer, krawiec, elektryk, technolog robót wykończeniowych w budownictwie, monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych, murarz- tynkarz, dekarz, itd.
CO JEST CELEM NAUKI ZAWODU W RZEMIOŚLE ?
Celem nauki w rzemiośle jest uzyskanie przez ucznia umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej niezbędnej do odpowiedzialnego wykonywania zawodu zarówno w charakterze pracownika, jak też w ramach samodzielnej działalności gospodarczej.
Świadectwo czeladnicze, a na dalszym etapie również dyplom mistrzowski – uzyskane po pozytywnie zdanym egzaminie przed komisją egzaminacyjną Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej we Wrocławiu jest potwierdzeniem zdobytych kwalifikacji zawodowych – honorowanym zarówno w Polsce jak i za granicą. Nauka zawodu w rzemiośle odbywa się w systemie dualnym.
CO ZNACZY DUALNY SYSTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W RZEMIOŚLE ?
Dualny system kształcenia zawodowego w rzemiośle składa się z dwóch integralnych – równolegle realizowanych części:
- praktycznej – zorganizowanej w zakładzie rzemieślniczym.
Zajęcia praktyczne z młodocianymi pracownikami mogą prowadzić pracodawcy – mistrzowie szkolacy lub zatrudnieni w zakładzie pracownicy posiadający kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne,
- teoretycznej – zorganizowanej w branżowej szkole I stopnia lub na turnusach dokształcających.
Dualny system kształcenia zawodowego w rzemiośle jest znaną i powszechną metodą zdobywania umiejętności i kwalifikacji zawodowych w wielu krajach UE, pozwalającą na:
- zdobycie wybranego zawodu pod kierunkiem doświadczonych mistrzów szkolących/ instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach rzemieślniczych czyli w naturalnych warunkach pracy,
- poznanie nowoczesnych technologii i technik,
- nabycie umiejętności praktycznych, a w konsekwencji możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w przyszłości,
- zdobycie stażu pracy dzięki podwójnemu statusowi prawnemu młodocianego pracownika.
JAKIE WARUNKI TRZEBA SPEŁNIĆ, ABY ROZPOCZĄĆ NAUKE ZAWODU W RZEMIOŚLE ?
Naukę zawodu w rzemiośle może podjąć osoba, która spełnia następujące warunki:
- ukończyła 15 rok życia,
- ukończyła co najmniej szkołę podstawową,
- posiada dobre warunki fizyczne i stan zdrowia pozwalający na podjęcie nauki zawodu, a następnie pracy w tym zawodzie.
Uwaga !!!
14- latek może podjąć naukę na zasadach pracownika młodocianego tylko za zgodą przedstawiciela ustawowego lub prawnego tej osoby oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
CO OZNACZA PODWÓJNY STATUS PRAWNY MŁODOCIANEGO PRACOWNIKA?
Podstawą organizacji nauki zawodu w rzemiośle jest umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego, podpisywana pomiędzy pracodawcą – rzemieślnikiem a uczniem.
Umowa powinna zostać zawarta za pośrednictwem Cechu rzemiosł, co daje gwarancję, że pracodawca-rzemieślnik spełnia wszystkie warunki do szkolenia uczniów oraz że umowa jest prawidłowo sporządzona pod względem prawnym.
W związku z zawartą umową o pracę w charakterze ucznia młodocianego i faktem uczęszczania do branżowej szkoły I stopnia, uczeń uzyskuje podwójny status prawny tj. zarówno ucznia, jak i pracownika młodocianego.
PRAWA MŁODOCIANEGO PRACOWNIKA.
Młodociany pracownik zatrudniony w celu nauki zawodu posiada wszystkie prawa wynikające z kodeksu pracy, w tym prawo do:
- wynagrodzenia,
- ubezpieczenia społecznego,
- urlopu,
- bezpłatnej opieki lekarskiej,
- wyposażenia w odzież roboczą oraz ochronną.
ILE ZARABIA UCZEN MŁODOCIANY ?
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia ucznia jest zróżnicowana i w zależności od roku nauki wynosi:
- I rok nauki nie mniej niż 8%
- II rok nauki nie mniej niż 9%
- III rok nauki nie mniej niż 10%
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale
(ogłaszanego przez GUS).
Np. w styczniu 2025 uczeń młodociany otrzymywał wynagrodzenie i pracowni młodociany w wysokości:
- I rok nauki nie mniej niż 652,93 zł brutto
- II rok nauki nie mniej niż 734,55 zł brutto
- III rok nauki nie mniej niż 816,16 zł brutto
JAK DŁUGO TRWA NAUKA ZAWODU W RZEMIOŚLE?
Okres nauki zawodu uregulowany jest w przepisach prawa i wynosi najczęściej trzy lata.
WARTO WIEDZIEĆ!
- Umowy dla młodocianych dokształcających się w branżowych szkołach I stopnia należy zawierać w okresie przyjmowania kandydatów do szkół ponadpodstawowych.
- Umowa powinna zostać zawarta za pośrednictwem Cechu rzemiosł, co daje gwarancję, iż przyszły pracodawca spełnia wszystkie warunki wymagane do szkolenia uczniów oraz że umowa jest prawidłowo sporządzona pod względem prawnym.
- Nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych sprawuje Izba Rzemieślnicza lub z jej upoważnienia Cech, którego członkiem jest rzemieślnik.
- Umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego podpisują: pracodawca-właściciel zakładu rzemieślniczego oraz uczeń-młodociany pracownik – za zgodą przedstawiciela ustawowego.
- Młodociani, którzy w okresie nauki zawodu ukończyli 18 lat, do czasu zakończenia nauki traktowani są jako pracownicy młodociani.
ZAKOŃCZENIE NAUKI.
Zakończeniem nauki zawodu u rzemieślnika jest egzamin czeladniczy składany przed komisją egzaminacyjną Izby Rzemieślniczej. Egzaminy czeladnicze przeprowadzają tylko i wyłącznie komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych. Uzyskane świadectwo czeladnicze jest państwowym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe, uznawanym również poza granicami państwa polskiego.
Zakończeniem nauki w szkole branżowej I st. jest świadectwo ukończenia branżowej szkoły, co umożliwia kontynuację nauki w branżowej szkole II stopnia i przystąpienie do egzaminu maturalnego. Uzyskanie tytułu czeladnika zwiększa szanse na znalezienie dobrej i ciekawej pracy, umożliwia także rozpoczęcie działalności zawodowej na własny rachunek czyli założenie własnej firmy. Po upływie trzech lat pracy w wyuczonym zawodzie istnieje możliwość składania egzaminu na tytuł mistrza.
KTO TO JEST MISTRZ SZKOLĄCY?
Jest to rzemieślnik, który musi spełniać szereg warunków, aby móc wziąć na siebie odpowiedzialność za wyszkolenie ucznia. Mistrz szkolący jest nauczycielem, pracodawcą, a także wychowawcą. Mistrz szkolący jest fachowcem najwyższej klasy, który profesjonalnie
i umiejętnie dzieli się z uczniami swoją zawodową wiedzą i doświadczeniem.
MYŚL PERSPEKTYWICZNIE I PAMIETAJ
Nauka zawodu w rzemiośle w żaden sposób nie ogranicza i nie zamyka możliwości dalszego kształcenia i zdobywania kolejnych poziomów wykształcenia.
Polski system edukacyjny jest systemem drożnym czyli skonstruowanym w taki sposób, iż bez względu na wybór ścieżki kształcenia system ten umożliwia na przykład czeladnikowi osiągnięcie każdego, nawet najwyższego uniwersyteckiego tytułu naukowego.
Jest tylko jeden warunek – trzeba chcieć, mieć cel i nad tym pracować.
CECH RZEMIOSŁ – dlaczego tak ważny!
CECH to miejsce pierwszego kontaktu, od którego rzemieślnik i jego pracownik młodociany rozpoczynają swoją wspólną drogę nauki w rzemiośle.
To właśnie w CECHU:
- uzyskasz pomoc i niezbędne informacje m.in. z jakimi dokumentami musisz się zgłosić
w celu podpisania umowy - otrzymasz wykaz zakładów szkolących – miejsca odbywania praktyki
- podpisujesz umowę
CECHY działają w każdym mieście powiatowym województwa dolnośląskiego.
We Wrocławiu działają także cechy branżowe:
- Dolnośląski Cech Piekarzy i Cukierników
- Dolnośląski Cech Rzemiosł Metalowych i Motoryzacyjnych
- Cech Rzemiosł Budowlanych
- Cech Rzemiosł Różnych
Znajdź swój cech ! – www.izba.wroc.pl
Polski system edukacji oferuje młodzieży różnorodne możliwości kształcenia, pozwalając im dostosować ścieżkę nauki o swoich zainteresowań i predyspozycji. Warto rozważyć wszystkie opcje i wybrać taką, która najlepiej odpowiada zainteresowaniom oraz planom na przyszłość! Jedną z nich jest nauka zawodu w rzemiośle.
Nauka zawodu w rzemiośle może być doskonałą drogą do zdobycia stabilnej i satysfakcjonującej pracy.
Jedną z możliwości dalszej edukacji dla absolwentów szkół podstawowych jest dualny system kształcenia zawodowego. Jest to model, który łączy teorię zdobytą w branżowej szkole zawodowej I stopnia, z praktyczną nauką zawodu u pracodawcy – rzemieślnika. Dzięki temu uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne umiejętności, które pozwalają im szybciej odnaleźć się na rynku pracy.
Dla kogo jest dualny system kształcenia?
Dualny system kształcenia jest doskonałym wyborem dla uczniów, którzy:
- Już teraz wiedzą, jaki zawód chcą wykonywać w przyszłość.
- Lubią naukę poprzez praktyczne działania.
- Marzą o szybkim wejściu na rynek pracy po ukończeniu szkoły.
Uczeń, który zdecyduje się na naukę zawodu w rzemiośle, zawiera umowę z pracodawcą (rzemieślnikiem). Nauka trwa zazwyczaj trzy lata i obejmuje:
- Zajęcia teoretyczne w szkole branżowej I stopnia.
- Praktyczną naukę zawodu u mistrza rzemiosła.
WAŻNE !!!
Jeśli zdecydujesz się na naukę zawodu w rzemiośle,
zgłoś się do cechu w swoim mieście powiatowym.
Tam uzyskasz wszelkie niezbędne informacje i pomoc!
Adresy cechów znajdziesz na stronie: www.izba.wroc.pl.
W cechu otrzymasz listę wiarygodnych pracodawców – mistrzów, którzy szkolą uczniów.
- Doświadczenie praktyczne – uczeń ma realne umiejętności, dzięki czemu jest bardziej atrakcyjny dla pracodawców.
- Szybsze wejście na rynek pracy – wielu uczniów znajduje zatrudnienie od razu po ukończeniu szkoły.
- Możliwość otwarcia własnej działalności – po zdobyciu odpowiednich uprawnień można otworzyć własną firmę.
- Możliwość dalszej edukacji – absolwenci mogą kontynuować naukę w szkole branżowej II stopnia lub zdobyć kwalifikacje mistrzowskie.
- Większe szanse na zatrudnienie – pracodawcy cenią osoby posiadające konkretne umiejętności potwierdzone egzaminem kwalifikacyjnym – czeladniczym.
- Możliwość dalszego rozwoju – po zdobyciu tytułu czeladnika można podjąć dalszą naukę w branżowej szkole II stopnia lub technikum a następnie kontynuować naukę na studiach.
- Przygotowane do prowadzenia własnej działalności – kwalifikacje czeladnicze ułatwiają otwarci własnej firmy rzemieślniczej.
- Lepsze zarobki – osoby z tytułem czeladnika często otrzymują wyższe wynagrodzenie niż osoby bez kwalifikacji zawodowych.
- Stabilność zawodowa – posiadanie potwierdzonych umiejętności zwiększa bezpieczeństwo zatrudnienia.
- Możliwość pracy za granicą – tytuł czeladnika jest uznawany w wielu krajach, co daje szanse a zdobycie pracy na międzynarodowym rynku.
- Porozmawiać z doradcą zawodowym w szkole.
- Wziąć udział w dniach otwartych szkół branżowych.
- Odwiedzić Cech Rzemiosł Różnych w swoim mieście powiatowym i zapoznać się z ofertą rzemieślników w swojej okolicy.
- Skonsultować się z rodzicami i nauczycielami.
- udział w bezpośrednich spotkaniach z rzemieślnikami – mistrzami szkolącymi, którzy opowiadają o swojej historii, sukcesach, pracy i zarobkach. Spotkania organizowane są w szkołach, zakładach rzemieślniczych oraz w cechach w ramach „dni otwartych” czy „giełd edukacyjnych”.
- udział w zajęciach praktycznych u pracodawcy, które dają możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania, spróbowania swoich sił w danym zawodzie w rzeczywistych warunkach pracy.
- Poznanie realiów pracy – rzemieślnicy dzielą się swoimi doświadczeniami, opisując jak wygląda ich codzienna praca, z jakimi wyzwaniami się mierzą i jakie umiejętności są kluczowe w danym zawodzie.
- Inspiracja i motywacja – możliwość wysłuchania historii sukcesu może dostarczyć motywacji do działania.
- Lepsze zrozumienie rynku pracy – rzemieślnicy często dzielą się wiedzą o trendach i zapotrzebowaniu na konkretne zawody, co może pomóc w wyborze przyszłej ścieżki zawodowej.
- Możliwość zadania pytań – bezpośredni kontakt pozwala uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące danego zawodu.
- Szybka ścieżka do zawodu – w rzemiośle można szybciej zdobyć praktyczne umiejętności potwierdzone kwalifikacjami (czeladnik, mistrz) i szybciej zacząć zarabiać pieniądze, zamiast spędzać wiele lat na studiach.
- Wysokie zarobki i stabilność zatrudnienia – fachowcy są zawsze poszukiwani na rynku pracy! a uzyskane kwalifikacje rzemieślnicze zapewniają wysokie wynagrodzenie.
- Możliwość prowadzenia własnej działalności – co daje niezależność i kontrolę nad swoją karierą!
- Praca z pasją – rzemiosło daje satysfakcję z tworzenia, naprawiania czy świadczenia usług, daje także możliwość ciągłego rozwijania swoich umiejętności.
- Nowoczesne technologie – dzisiejsze rzemiosło to nie tylko tradycja, ale też innowacje i nowoczesne technologie i narzędzia, które ułatwiają pracę i rozwój.
- Pewność zatrudnienia – fachowcy w zawodach rzemieślniczych są bardzo potrzebni na rynku pracy. Wiele zawodów, takich jak stolarz, elektryk czy murarz, wciąż cieszy się ogromnym popytem. Dlatego uczniowie szkół zawodowych, którzy ukończą naukę mają dużą pewność zatrudnienia w swoim fachu.
- Brak ryzyka bezrobocia – Rzemiosło to zawody deficytowe, w których zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników rośnie. Wybierając naukę zawodu, Twoje dziecko stawia na przyszłość wolną od ryzyka bezrobocia, z stabilną i dobrze płatną pracą.
- Nauka i praca jednocześnie – W systemie dualnym uczeń zdobywa doświadczenie zawodowe już od pierwszych dni nauki. To doskonała okazja do nauki zawodu w praktyce, co zdecydowanie ułatwia start w dorosłe życie. Twoje dziecko jest uczniem i jednocześnie młodocianym pracownikiem, co daje mu przewagę na rynku pracy, a także pozwala na gromadzenie stażu, który będzie miał znaczenie przy przyszłej emeryturze.
- Niskie koszty edukacji – Nauka rzemiosła nie wiąże się z wysokimi kosztami studiów wyższych, a uczniowie już od pierwszej klasy otrzymują wynagrodzenie za odbywane praktyki zawodowe. To oznacza mniejsze wydatki na edukację i wcześniejsze zarabianie, co jest ogromnym atutem w porównaniu z kosztami studiów wyższych.
- Możliwość dalszego rozwoju – Nauka zawodu w rzemiośle nie zamyka drogi na studia. Mistrzowie szkolący to w większości osoby z wyższym wykształceniem, które często zachęcają swoich uczniów do dalszego kształcenia. Po ukończeniu szkoły zawodowej Twoje dziecko może kontynuować naukę na studiach wyższych, łącząc wykształcenie zawodowe z akademickim.
Oto różne historie młodych ludzi, którzy podjęli swoje decyzje edukacyjne – zarówno świadome, zgodne z pasją, jak i te wynikające z presji otoczenia. Każdy z nich musiał zmierzyć się z własnymi wątpliwościami i oczekiwaniami innych, by ostatecznie znaleźć ścieżkę, która daje im satysfakcję i poczucie spełnienia. Ich doświadczenia pokazują, jak ważne jest słuchanie siebie, odkrywanie swoich talentów oraz odwaga w podejmowaniu decyzji, które mogą wpłynąć na przyszłość zawodową.
KAMILA
„Co sprawiło, że wybrałaś ten zawód?”
„Od dziecka pasjonowały mnie włosy, czesanie i obcinanie – dziewczyny chyba tak mają 😊. Zawsze lubiłam eksperymentować z fryzurami, kolorami na swojej głowie i rodziny 😊. Różne były tego efekty, nie zawsze – WOW!, wiadomo brak wiedzy i praktyki – dlatego pomyślałam, że to będzie idealny zawód dla mnie.”
„Jak wygląda nauka w szkole branżowej I stopnia? Masz dużo zajęć praktycznych?”
„Uczę się w systemie dualnym – jestem jednocześnie uczniem i pracownikiem. Jak dla mnie mogłoby być więcej zajęć praktycznych, ponieważ są one niezwykle ważne w moim zawodzie. Dlatego bardzo się cieszę, że mam okazję pracować w salonie fryzjerskim pod okiem mistrzyni, która jest doświadczonym fachowcem. Dzięki temu potrafię już wykonać całkiem skomplikowane fryzury i zabiegi – nie tylko na główkach treningowych, ale także na klientkach, oczywiście pod okiem mistrzyni!”
„Masz już jakieś plany zawodowe?”
„Chciałabym w przyszłości mieć swój własny salon fryzjerski, ale najpierw będę kontynuować naukę w technikum, żeby być na bieżąco z nowymi trendami.”
„Brzmi bardzo ambitnie! Cieszę się, że jesteś tak pozytywnie nastawiona do swojego wyboru. Myślisz, że to dobry wybór dla innych, którzy się wahają?”
„Zdecydowanie! Ten zawód, daje dużo satysfakcji, widzisz efekty swojej pracy od razu. Możesz być kreatywny i pomagać ludziom czuć się lepiej. A poza tym, w branży fryzjerskiej jest naprawdę duże zapotrzebowanie, więc nie muszę się martwić o przyszłość!„
„Dziękuję za rozmowę! Widać, że naprawdę cieszysz się z tego wyboru. Życzę Ci powodzenia w dalszej nauce i realizowaniu marzeń!”
„Dziękuję! Na pewno się postaram!”
MACIEK
„Maćku, twoim pierwszym wyborem po ósmej klasie było liceum, jednak szybko zrozumiałeś, że to nie była droga, którą chciałeś podążać. Dziś jesteś uczniem szkoły branżowej I stopnia i odbywasz praktykę w renomowanej restauracji. Jak oceniasz tę zmianę?”
„No cóż, takich osób jak ja jest wiele. Wybór szkoły średniej często jest mocno uzależniony od opinii rodziców. Jako dzieci nie chcemy ich zawieść, dlatego poszedłem do liceum, choć zawsze marzyłem o tym, aby zostać kucharzem. Rodzice przekonywali mnie, że liceum i studia to lepsza ścieżka edukacyjna, a kucharstwo nie daje pewnej przyszłości.”
„To musiała być dla ciebie trudna sytuacja, ale jednak udało ci się „postawić na swoim”?”
„Tak, czułem, że stoję w miejscu, byłem przygnębiony, bo nie mogłem realizować swojej pasji. Dużo rozmawiałem z rodzicami i starałem się im wytłumaczyć, że gotowanie to coś, co mnie naprawdę uszczęśliwia . Musiałem udowodnić, że to nie tylko „praca w kuchni”, jak wielu osobom się wydaje, ale zawód ten jest pełen możliwości rozwoju, kreatywności i perspektyw na przyszłość.”
„Czyli udało ci się przekonać rodziców do swojej pasji?”
„Udało, ale nie było łatwo!. 😊 Ostatecznie doszliśmy do kompromisu – obiecałem, że będę kontynuował naukę w branżowej szkole II stopnia, zrobię maturę a potem podejmę studia. Teraz mam jasno określony cel i wiem, że podjąłem właściwą decyzję.”
„Co doradziłbyś ósmoklasistom, którzy właśnie stoją przed wyborem szkoły i nie są pewni, którą drogę wybrać, z jednej strony rodzice, z drugiej kolega idzie do liceum , jest blisko domu to może ja też…”
„Przede wszystkim radziłbym im, aby słuchali siebie i swoich pasji. Jeśli mają marzenie, to warto za nim podążać, bo nic nie daje większej satysfakcji niż robienie tego, co się kocha. Oczywiście warto rozmawiać z rodzicami i wyjaśniać swoje wybory, ale najważniejsze jest, by decyzja była zgodna z własnymi przekonaniami i aspiracjami. Gdy człowiek robi to, co go pasjonuje, wszystko układa się we właściwy sposób! Wybór szkoły bo jest blisko domu albo bo kolega tam idzie to ja też – ludzie NIE! NIE i jeszcze raz NIE!😊”
ANIA
„Zazdrościłam koleżankom, które od dawna wiedziały, kim chcą zostać w przyszłości – miały swoją pasję i konsekwentnie ją realizowały. Ja niestety długo nie byłam pewna, co chcę robić w życiu. Wybór zawodu był dla mnie ogromnym wyzwaniem, a każda decyzja wiązała się z wieloma pytaniami i wątpliwościami.
Nie chciałam popełnić błędu, dlatego zaufałam rodzicom, którzy podpowiadali mi różne możliwości i sugerowali kierunki, które ich zdaniem mogły zapewnić mi dobrą przyszłość. Mimo ich wsparcia wciąż czułam, że sama nie potrafię określić, co będzie dla mnie najlepsze. Wtedy z pomocą przyszedł doradca zawodowy! Po wielu rozmowach i przemyśleniach zdecydowałam się na zawód krawca.
Teraz, gdy rozpoczęłam naukę, zaczynam dostrzegać, ile kreatywności i satysfakcji daje ta praca. Sztuka tworzenia ubrań, dobierania tkanin i dopracowywania detali stała się dla mnie fascynującym wyzwaniem. Z każdym kolejnym krokiem nabieram większej pewności siebie i czuję, że to może być coś, w czym naprawdę się odnajdę. Może nie była to decyzja podjęta od razu z pasją, ale teraz cieszę się z tego wyboru. Chcę się dalej uczyć, zdać maturę, bo marzy mi się projektowanie mody.”
KRZYSIEK
„Nie jestem zadowolony z wyboru zawodu ślusarza. Szczerze mówiąc, wybrałem go trochę bez większego zastanowienia – poszedłem tam, gdzie moi koledzy, może dlatego, że w pobliżu był zakład, w którym mogliśmy odbywać praktyki. Sam zakład był całkiem fajny, atmosfera w pracy mi odpowiadała, ale nigdy nie poczułem, że to jest to, co chcę robić przez całe życie. Nie miałem tej pasji, którą widziałem u kolegów, i coraz częściej zadawałem sobie pytanie: Czy to na pewno moja droga zawodowa?
Mimo wszystko nie martwię się tym. Wiem, że w życiu nie zawsze pierwsza decyzja okazuje się właściwa. Podczas praktyk stażowych w Danii w ramach programu Erasmus+ miałem okazję z bliska przyjrzeć się zawodowi operatora CNC, co bardzo mnie zainteresowało. Dlatego postanowiłem zdobywać nowe kwalifikacje, tym razem na kursach kwalifikacyjnych dla dorosłych.
Dziś nie żałuję tego wyboru. Mam zawód ślusarza, dyplom czeladnika. Zdobyłem solidne podstawy techniczne, nauczyłem się dokładności, pracy z narzędziami i cierpliwości. Każde doświadczenie czegoś uczy, a najważniejsze to nie bać się zmian i szukać swojej prawdziwej pasji.”
Dzięki tym przykładom możesz zobaczyć, że:
✔️ Warto kierować się swoimi zainteresowaniami, a nie tylko opinią rodziców czy znajomych.
✔️ Nie ma jedynej słusznej ścieżki – można wybrać liceum, technikum lub szkołę branżową i każda z tych dróg ma swoje zalety.
✔️ Błędy są naturalne, ale zawsze można je skorygować, zmieniając kierunek edukacji lub zdobywając nowe kwalifikacje.
✔️ Pasja i zaangażowanie prowadzą do sukcesu, a niektóre zawody (np. fryzjer, kucharz, krawiec) mogą być świetnym wyborem, jeśli ktoś czuje do nich zamiłowanie.
Wybór szkoły i przyszłego zawodu to trudna decyzja, która często wiąże się z wieloma wątpliwościami i presją otoczenia. Historie Kamili, Maćka, Ani i Krzyśka pokazują, że każdy ma swoją drogę do odnalezienia właściwej ścieżki zawodowej. Niektórzy od dziecka wiedzą, czym chcą się zajmować, inni odkrywają swoje pasje dopiero z czasem, a jeszcze inni dokonują zmian, gdy początkowy wybór okazuje się nietrafiony.
Najważniejsze jest, aby słuchać siebie, rozwijać swoje zainteresowania i nie bać się podejmować decyzji – nawet jeśli oznacza to zmianę wcześniejszych planów. Każde doświadczenie czegoś uczy i pomaga lepiej poznać siebie. Być może utożsamiasz się z którąś z tych osób – pamiętaj, że masz prawo szukać swojej drogi i podejmować decyzje zgodne z tym, co naprawdę chcesz robić w przyszłości.
Kształcenie zawodowe w rzemiośle – atrakcyjną ścieżkę kariery dla młodych ludzi, którzy chcą szybko zdobyć zawód i rozpocząć dobrze płatną pracę.
Nie wszyscy muszą wykonywać zawody wymagające wyższego wykształcenia. Współczesny rynek pracy coraz częściej stawia na praktyczne umiejętności, doświadczenie oraz elastyczność pracowników, a nie tylko na posiadanie dyplomu wyższej uczelni. Właśnie dlatego kształcenie zawodowe w rzemiośle stanowi atrakcyjną ścieżkę kariery dla młodych ludzi, którzy chcą szybko zdobyć zawód i rozpocząć dobrze płatną pracę.
Zaletą nauki w szkołach branżowych jest zdobywanie praktycznych umiejętności i doświadczenia już na etapie edukacji, co pozwala na szybkie wejście na rynek pracy. To szczególnie ważne dla tych, którzy pragną się usamodzielnić i szybko osiągnąć stabilność finansową. Ponadto, absolwenci kształcenia zawodowego mogą kontynuować naukę w szkołach branżowych II stopnia lub liceach dla dorosłych, a następnie zdobywać tytuły wyższych uczelni. Przykładów takiej ścieżki kariery w rzemiośle jest wiele.
Dziś rzemieślnik to nie tylko osoba wykonująca tradycyjne zawody, ale także specjalista korzystający z nowoczesnych technologii. Współczesne rzemiosło to innowacyjne podejście do pracy, wysokiej klasy narzędzia oraz stale rozwijające się techniki. Zawody rzemieślnicze, takie jak stolarz, elektryk, mechanik, piekarz czy krawiec, są obecnie bardzo poszukiwane, a ich przedstawiciele mogą liczyć na stabilne zatrudnienie i atrakcyjne wynagrodzenie.
Obecnie coraz bardziej docenia się specjalistów w konkretnych branżach, a rynek pracy dynamicznie się zmienia. Kształcenie zawodowe to skuteczna droga do sukcesu – kluczowe jest, aby wybrać ścieżkę dopasowaną do własnych predyspozycji, zainteresowań i celów zawodowych.
Przed uczniami klas ósmych i ich rodzicami stoi ważna decyzja – wybór szkoły ponadpodstawowej. Warto pochylić się nad dostępnymi możliwościami, rozważyć je i podjąć najbardziej korzystne rozwiązanie dla przyszłej kariery zawodowej.
Jeśli Twoje dziecko zdecyduje się pójść do szkoły zawodowej, wspieraj je i spójrz na to jak na szansę, a nie jak na mniej wartościową alternatywę, bo wybór przez ósmoklasistę kształcenia zawodowego nie oznacza jego rezygnacji z edukacji akademickiej – przeciwnie, może stanowić solidny fundament do dalszego rozwoju i kariery, zarówno w zawodzie, jak i na uczelniach wyższych.
W podjęciu świadomej decyzji może pomóc CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH. Na stronie www.izba.wroc.pl znaleźć wykaz cechów i uzyskać niezbędne informacje.
Dlaczego warto skontaktować się z cechem?
- Uzyskasz informacje o pracodawcach i miejscach praktyki zawodowej.
- Spotkasz się z rzemieślnikami, którzy odpowiedzią o swojej pracy, sukcesach i możliwościach zarobkowych.
- Jeśli będziesz chciał – możliwość spróbowania swoich sił w wybranym zawodzie, co może pomóc w podjęciu świadomej decyzji o przyszłości.
Rzemiosło to przyszłość! Wybór kształcenia zawodowego w rzemiośle to inwestycja w konkretne umiejętności i stabilną karierę. Nie wahaj się – sprawdź, jakie możliwości daje nauka w zawodzie i zaplanuj swoją ścieżkę do sukcesu!
Egzaminy
kwalifikacyjne uczniów szkół branżowych I stopnia to pierwszy krok do zawodowego sukcesu.
Uczniowie III klas branżowych szkół I stopnia, przed ukończeniem nauki, przystępują do egzaminów kwalifikacyjnych, które stanowią warunek ukończenia szkoły oraz potwierdzają zdobyte umiejętności zawodowe
W 2025 roku, około 1 600 uczniów z Dolnego Śląska, przestąpi do egzaminu czeladniczego przed komisją egzaminacyjną Izby Rzemieślniczej we Wrocławiu. Są to uczniowie, którzy odbywali praktyczną naukę zawodu w zakładach rzemieślniczych, posiadających status rzemieślnika, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednocześnie, część uczniów, będzie zdawała egzamin kwalifikacyjny organizowany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
OBA TYTUŁY – zarówno kwalifikacja zawodowa potwierdzona przez OKE, jak i egzamin czeladniczy zdany przed komisją egzaminacyjną izby rzemieślniczej – świadczą o umiejętnościach zawodowych absolwentów, jednak tytuł czeladnika daje szersze możliwości rozwoju kariery zawodowej, zwłaszcza w zawodach rzemieślniczych, gdzie otwiera drogę do zdobycia tytułu mistrza i dalszego podnoszenia kwalifikacji. Warto uwzględnić tę różnicę jeszcze przed wyborem miejsca odbywania praktyki zawodowej.
Tytuł czeladnika – klucz do rozwoju zawodowego.
Tytuł czeladnika jest wysoko ceniony na rynku pracy, ponieważ potwierdza zarówno teoretyczne przygotowanie, jak i praktyczne umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu na wysokim poziomie. Egzamin czeladniczy jest więc nie tylko formalnym potwierdzeniem zdobytych umiejętności, ale również ważnym krokiem na ścieżce zawodowej, który może znacząco wpłynąć na przyszłe perspektywy zatrudnienia oraz rozwój kariery.
Świadectwo Czeladnicze jest to dokument państwowy opatrzony pieczęcią z Godłem Państwa, to oficjalny dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe, wydawany przez izby rzemieślnicze. Uprawnia do wykonywania zawodu zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, zwłaszcza w Unii Europejskiej.
Dodatek w postaci Europass – Suplementu ułatwia uznawanie kwalifikacji za granicą, ponieważ zawiera szczegółowy opis zdobytych umiejętności i kompetencji. Dzięki ujednoliconej strukturze w krajach UE, pracodawcy i instytucje edukacyjne mogą lepiej zrozumieć zakres kwalifikacji posiadacza świadectwa czeladniczego.
Rzemiosło to przyszłość – inwestuj w swoją karierę!
Po zdobyciu tytułu czeladnika, absolwenci szkół branżowych I stopnia mają kilka możliwości dalszego rozwoju:
- Kontynuacja nauki – mogą podjąć naukę w szkole branżowej II stopnia, która umożliwia uzyskanie dyplomu technika oraz
zdanie matury, co otwiera drogę do studiów wyższych. - Zdobycie tytułu mistrza – po kilku latach pracy w zawodzie i mogą uzyskać tytuł mistrza co daje większe możliwości na rynku pracy.
- Własna działalność gospodarcza – tytuł czeladnika oraz doświadczenie zawodowe umożliwiają otwarcie własnego warsztatu czy firmy usługowej.
- Praca w renomowanych zakładach – wielu czeladników znajduje zatrudnienie pod okiem doświadczonych mistrzów, zdobywając cenne doświadczenie i rozwijając swoje umiejętności.
- Specjalizacje i kursy doszkalające – dodatkowe szkolenia pozwalają poszerzyć kompetencje, np. o nowoczesne technologie,
zarządzanie czy marketing w rzemiośle.